Zöld Bemutatkozás
A „zöld” gondolat nem volt mindig olyan jellemző és természetes a magyar óvodákra, mint napjainkban. Ahogy nőnek a világ gondjai, ismertté válnak ökológiai problémái, egyre többen gondoljuk, hogy a világ megmaradása nagyban függ attól, hogy a mai ember hogyan él, miként neveli a következő generációt.
Jelenleg országos szinten 993 zöld óvoda működik. Intézményünk 2008-ban csatlakozhatott a „Zöld Óvoda” hálózathoz, Pécsett akkor az elsők között. Napjainkban városi szinten már 33 óvodában helyezik a nevelőmunka középpontjába a gyermek és a természet kapcsolatának fontosságát „Zöld Óvodaként”. Közülük velünk együtt 6 óvoda viselheti az elismerő ÖRÖKÖS ZÖLD ÓVODA címet!
Óvodánk helyzete, fekvése egyedi értékeket kínál. Jelen van a gazdag történelmi múlt és a változó természet. Karnyújtásnyira vannak a város kulturális értékei (múzeumok, színház, szobrok, terek, középületek) és az élő természet is (Mecsek, Tettye, Pintér-kert).
Alkalmazotti közösségünk szakmailag és emberileg egyaránt együttműködésre, folyamatos megújulásra törekvő testületet alkot. Óvodánk minden dolgozója elkötelezett a környezettudatos magatartás, a környezet- és természetvédelem mellett. Cselekedeteinkben, tevékenységeinkben biztosítjuk a személyes példamutatást. Hisszük, valljuk, hogy elérhetünk olyan eredményeket, mely által gyermekeink a jövőben ezen elvek szerint élik majd életüket.
Vezérgondolatunk a következőkben foglalható össze:
„Mindazt az értéket és szépséget, amit évmilliókon át a természet ránk hagyott, feladatunk megőrizni, védeni. E közben kötelességünk fejlődni, az életünket jobbá tenni, a környezetünk védelmét és a másokért érzett felelősségünket egyszerre és egymással egyensúlyban megvalósítani. Ez a fenntartható fejlődés.” („ÉRTÜNK” Környezeti Nevelés az Óvodában Munkaközösség)
A projektpedagógia elvét vallva tervezzük, szervezzük mindennapjainkat, ahol a tevékenységek során szerzett tapasztalatok ismeretként épülnek be a gyermekekbe, ezáltal komplexen fejlesztve képességeiket, készségeiket. Kiemelt helyet kap a játék, a játékos cselekvéses tanulás, a terepi tapasztalás, felfedeztetés, vizsgálódás, szenzitív módszerek, kooperatív módszerek alkalmazása.
A FENNTARTHATÓSÁGRA NEVELÉS feladata a gyermek minden cselekvését áthatja, és az óvodai nevelés egészében érvényesülő folyamat. Ehhez megteremtjük a feltételeket, biztosítjuk az élményeket.
Miképpen?
- Szelektív hulladékgyűjtés óvodán belül (PET, papír)
- A „hulladék nem szemét” elv megtapasztalása (játék-és ajándékkészítés, használt papírok külön tárolóban gyűjtése)
- Takarékos vízhasználat: épületen belül és az udvari ivókút használata során egyaránt mértékletességre törekvés
- Folyamatos állat-és növényvédelem csoportszobában és az óvodakertben (akváriumi halak gondozása, madár etetés-itatás, virágültetés, gazolás, öntözés)
- Madárbarát kert és Madarász-ovi keretein belül havonta egy alkalommal zoopedagógus vezetésével is ismerkednek gyermekeink a Mecsek lábánál található fákkal, növényekkel, madarakkal, bogarakkal.
- Aktív részvétel a környezetünk tisztán tartásában (nincs szemetelés, levelek összegereblyézése, komposztálóba gyűjtése, télen hólapátolás)
- Csoportszobákban fűszernövények, búza ültetése, palántázás, csíráztatás, hajtatás
- Magaságyásban növénytermesztés, gondozás, felhasználás.
- Minden teremben a természetsarok kincseinek gondozása, rendezgetése, természetes anyagok gyűjtése és felhasználása játékban, barkácsolás során.
- Jeles zöld napok (Víz világnapja, Föld napja, Madarak és fák napja, Környezetvédelmi világnap, Állatok világnapja) méltó megünneplése: ismeretterjesztő, játékos próbatétellel, kirándulással, fa-és virágültetéssel.
- A Zöld- Híd: Öko-Kuckó foglalkozásokon vidám, játékos, tevékeny együttműködés
- Óvodai szintű kiállítások rendezése
- „Ne Vásárolj Semmit Világnap” hirdetésével a fogyasztói szemlélet alakítása
- „Cipős doboznyi szeretet” során ajándékozás, örömszerzés, lemondani tudás mások javára
- Városi rendezvények, intézmények látogatása; gyermekeink városismeretének fejlesztése, kulturális értékeink megbecsülésére nevelés.
EREDMÉNYEK, TAPASZTALATOK a gyermekek fejlesztésében elért pozitív változásokról
Sikerült olyan viselkedésformákat, szokásrendszert megalapozni, amelyek szükségesek a környezettel való harmonikus kapcsolat, környezeti problémák iránti érzékenység, helyes értékrendszer kialakításához.
- Biztonságérzet kialakulása
- Stabilitás, egymásra figyelés
- Tudják, hogy mit jelentenek az óvoda bejáratánál kifüggesztett táblák: „Zöld Óvoda”; „Madárbarát kert”, „Biztonságos Óvoda” és büszkék rá, hogy ide járhatnak.
- A gyermekek kommunikációs készségének fejlődése, szóhasználat, ismeretek megfogalmazása, átadása
- Ok-okozati összefüggések felfedezése, élmények feldolgozása
- Gondolkodási műveletek fejlődése kooperatív tanulási környezetben
- A környezet mennyiségi, méreti, formai, sík és térbeli jellemzőinek megfigyelése
- Kirándulások, séták során a természetes, eredeti környezetben tapasztalatszerzés, élménygyűjtés, egyedi természeti kincseink megismerése élőben és a megfelelő viselkedési forma gyakorlása;
- A természetvédelmet közvetlenül gyakorolják, közösen élik meg (nem szakítjuk le a virágokat, nem tördeljük a fák ágait, nem bántjuk az állatokat, csak azt visszük haza, amit a természet elengedett).
- A gyermekek tapasztalatain keresztül felerősödött a családokra való együttműködés mértéke, hatékonyabbá vált a „zöld” szemléletformálás!
- A néphagyomány és a zöld szemlélet több ponton is kapcsolódik. Óvodai tevékenységeinkbe így szervesen beépülnek a „hungarikumok” - a helyi sajátosságok figyelembevételével. Saját erőforrásaink maximális kihasználásával, pályázati források felkutatásával és külső szakmai szervezetek közreműködésével minőségi programokat, előadásokat hozzunk gyermekeinkneka magyar népi kultúra átörökítésére.