A kisgyermekkori környezeti nevelés területén végzett tevékenységünk elismeréseként három alkalommal nyertük el a „Zöld Óvoda” címet. 2017-ben Örökös Zöld Óvoda címet.
A fenntartható fejlődés érdekében, már három éves kortól elkezdjük a környezettudatos magatartás és a környezeti problémák iránti fogékonyság megalapozását. Programunkban prioritást élvez az egészséges életmódra nevelés, a változatos mozgás lehetőségek biztosítása.
Tevékenységeinket az évszakok köré tervezzük, ezen belül a jeles napokra és a néphagyományokra építünk.
ZÖLD ÓVODA RENDSZERES HAGYOMÁNYAI
Szeptember |
Takarítási nap-szülők bevonásával Csoportos kirándulások |
Október |
Állatok napja. Kirándulás az Állatkertbe. Egészségnap- szülők bevonásával Vadgesztenye szüret a közeli Rókus dombon, Sétatéren |
November |
Márton nap – Lámpás felvonulás, szülők és az iskolások bevonásával „Ne vásárolj semmit nap” |
December |
Luca napi búza ültetés, Mézeskalács sütés, Madárkarácsony, GYERMEKKÖZÖSSÉGI NAP |
Február |
Medve nap |
Március |
Víz világnapja: Víz projekt Közlekedési hét |
Április |
Föld napján: hulladékgyűjtési nap Udvari kerti munkák, virág ültetés „Egy gyermek egy virág”- virág ültetési programunk, mellyel a szülők is hozzájárulnak óvodánk virágosításához. |
Május |
Madarak és fák napja. Kirándulás a természetben. |
Bepillantás az éves programunkba
ŐSZ
Nyári élmények felidézése. PIACI SÉTA. ŐSZI ZÖLDSÉGEK-GYÜMÖLCSÖK: felismerése, megnevezése, jellemző jegyeinek megfigyelése, miért van rá szükség.
KÖLTÖZŐ, VONULÓ MADARAK, MADÁRVÉDELEM.
KERTI MUNKÁK. Őszi munkálatok megkezdése a kiskertünkben, évelő virágok ültetése, lehulló levelek gereblyézése, összegyűjtése.
ÁLLATOK VILÁGNAPJA okt. 04. Állatok jellegzetes tulajdonságainak megfigyelése. Kirándulás az állatkertbe. ÁLLATOK SZERETETÉRE NEVELÉS.
SÉTA A BARBAKÁN KERTBE. ŐSZI TERMÉSZET MEGFIGYELÉSE. Játék a természetes őszi környezetben, természet változásainak megtapasztalása. Gyalogos közlekedés szabályaival való ismerkedés.
MÁRTON NAP: Márton napi legenda megismerése. Beszélgető kör: jóság, jólelkűség, segítőkészség fogalmáról. Márton napi felvonulás az óvódában.
TESTÜNK –ÉRZÉKSZERVEINK „Ez vagyok én” Ismerkedés a testünkkel, testrészekkel.
EGÉSZSÉGNAP. Testápolás és eszközei. Az orvos gyógyító munkája, orvosos, patikus játékok.
ŐSZ: Őszi időjárás megfigyelése. Őszről szerzett tapasztalatok, ismeretek rendszerezése, rögzítése. Állatok készülődése télre, madáretetés.
„NE VÁSÁROLJ SEMMIT” NAP: RÁSZORULÓKNAK AJÁNDÉK GYŰJTÉSE CIPŐS DOBOZBAN. – (tudatos vásárlás, tudatos fogyasztás).
TÉL
TÉLI IDŐJÁRÁS: Téli időjárás megfigyelése, zúzmara, dér, hó, jég, köd.
A tél felfedezése: Játék a hóval. Helyes öltözködés megbeszélése.
NÉPSZOKÁSOK, HAGYOMÁNYÁPOLÓ TEVÉKENYSÉGEK:
MIKULÁS-VÁRÁS, LUCA NAPI BÚZA ÜLTETÉS, KARÁCSONYVÁRÓ MÉZESKALÁCS SÜTÉS, ADVENTI KOSZORÚ KÉSZÍTÉSE. A CSALÁD ÉS A SZERETET ÜNNEPE.
ZÖLD ÓVODAI TEVÉKENYSÉGEK:
MADÁRKARÁCSONY- Madárvédelem: Madáretetés közben megfigyeljük a nálunk telelő madarakat, jellegzetes tulajdonságaikat, hangjukat, életmódjukat
AZ IDŐ MÚLÁSÁNAK ÉRZÉKELÉSE évszakok, hónapok, napszakok.
MEDVE NAP február 2. Néphagyomány felelevenítése, időjárás megfigyelése.
AZ ÁLLATOK TÉLEN. Vadon élő állatok és házi állatok viselkedésének megfigyelése, jellegzetes tulajdonságok felsorolása, összegyűjtése, utánzása.
FARSANGI KÉSZÜLŐDÉS. Népszokások, hagyományápoló tevékenységek felelevenítése: Busójárás-téltemetés.
Az év fája, madara, rovara, hala, emlőse, vadvirágával való ismerkedés.
TAVASZ
Tavasz jegyeinek keresése az udvaron. Visszatérő madaraink: madáritatók, madárodúk kihelyezése.
MÁRCIUS 15. Nemzeti ünnepünk: Szabadságharc, szereplői, főbb történései. Huszáros, lovas játékok. A zászlónk színei, haza szeretetére nevelés.
VÍZ VILÁGNAPJA MÁRCIUS 22. A víz és az ember kapcsolata, takarékos vízfelhasználás (ami az egész év folyamán jelen van a mindennapi életünkben). Víz, levegő, napfény fontossága, víz körforgása, felhő, eső, nap melege, pára.
HÚSVÉT. Húsvéti népszokások felelevenítése, locsolkodás.
KÖZLEKEDÉS:Biztonságos közlekedés szabályainak megismerése,felelevenítése, körforgalom, rendőrlámpa, zebra.közlekedési eszközök csoportosítása, különböző szempontok alapján.
FÖLD VILÁGNAPJA: ÁPRILIS 22. Udvari kerti munkák. Tavaszi virágok, bokrok fák, megfigyelése, ültetés, palántázás-tavaszi munkák a kertben. Az „ Egy gyermek- egy virág”- programunk a Föld világnapján valósul meg.
TŰZOLTÓK NAPJA Május 4. Tűz szerepe, veszélyek. Kirándulások alkalmával mire kell figyelni.
MADARAK ÉS FÁK NAPJA: MÁJUS 10. KIRÁNDULÁS
NYÁR
Nyár jellemző jegyeinek felelevenítése, további tapasztalatok szerzése. Nyári örömök, vizes játékok, sátrak építése. Szél tulajdonságai: szélforgók készítése. Játék a színekkel improvizációs játékokon keresztül gátlások oldása.
Kiskertünk folyamatos gondozása, megfigyelése, virágok öntözése.
Az óvoda minden dolgozója meggyőződéssel vallja, hogy a nyugodt, szeretetteljes, derűs és vidám környezetben felnövő gyermekekből lesznek kiegyensúlyozott, aktív és sikeres felnőttek.
ALKALMAZOTT MÓDSZEREK:
Közvetlen élmények alapján való tevékenykedtetés, felfedezés. Megfigyelés, összehasonlítás, vizsgálódás, kísérletezés. Játékos, cselekvéses tapasztalatszerzés, szenzitív játékok. Projektmódszer.