Elsődleges cél az óvodások érzékenyítése, biztonságos közlekedésre felkészítése a korcsoport sajátosságait figyelembe véve.
Mivel óvodás korban még nem beszélhetünk önálló közlekedésről, ezért a korosztálynak megfelelően az alapok elsajátításához egy kidolgozott módszertani anyagot használunk az ismeret átadásában.
A közlekedésre nevelés legfontosabb céljai az óvodás korosztályban:
- A gyermekek, mint védtelen közlekedők közlekedésének biztonsága.
- Megtanítani, mi a helyes és mi a helytelen a közlekedésben.
- Az alapvető közlekedési ismeretek játékos átadása.
- Szülők és pedagógusok bevonása az attitűdváltozás elérése érdekében.
Lehetőségek a megvalósításra, együttműködésre:
- Kresz-pálya kialakítása
- Társasjátékok témához kapcsolódóan – Ki tudja jobban a szabályokat?
- Kerékpáros ügyességi verseny, kerékpár tartozékainak ismerete
- Szülő-gyermek szerepcsere: a gyermek vezeti a gyalogosan közlekedő szülőt
- Helyi civil közösségek, önkormányzat, rendőrség bevonása
- Játékos közlekedési vetélkedő családok bevonásával
Mintakövetés szerepe a közlekedésre nevelésben:
A gyermek szinte akaratlanul és tudattalanul lemásolja környezete szereplőinek viselkedését. Ebben a mintakövetésben segíti a szemléletes, képszerű, mozgásos sémákban történő gondolkodása is. A gyermek számára a szülők és az óvodapedagógusok az első számú „mintaadók”. A közvetlen környezetükben lévő felnőttek közlekedési magatartása, személyes példamutatása jelentős mértékben meghatározhatja a gyermek közlekedési szabályokhoz való hozzáállását. Amennyiben a gyermek azt látja, hogy a szülők, óvodapedagógusok betartják a közlekedés szabályait, s őt is hasonló szellemben nevelik, akkor a pozitív minta tovább öröklődhet.