Az óvoda-iskola átmenet kérdésköre az óvodai nevelés egyik kiemelten fontos területe. Tudományos kutatások támasztják alá, hogy az iskolakészültség, az iskolai tanulásra való alkalmasság a gyermekek jelentős hányadánál nem éri el a sikeres, örömet okozó tanuláshoz elégséges alapot jelentő szintet. A kezdeti nehézségek okozta érzelmi behatások befolyásolják a gyermekek iskolai előmenetét: jelentős mértékben csökkenhet a tanulási motiváció, a motivációhiány pedig gátja a későbbi felzárkózásnak is.
Valljuk, hogy a gyermekek iskolára való felkészítéséhez tudatosság, flexibilitás, a szülőkkel való együttműködés szükséges. Elengedhetetlen, hogy ismerjük a gyermekek képességeinek fejlettségi szintjét.
A sikeres iskolakezdés tényezői:
Célunk: óvodából iskolába történő zökkenőmentesen átmenetet biztosítása
Az óvodát elhagyó gyermek minden tudás birtokosa, amelyet óvodásként megszerezhetett, az iskolába lépés azonban új kihívások elé állítja őket.
2021. szeptemberétől tervezzük, a nagycsoportos korú gyermekeink számára, az óvoda-iskola átmenet megsegítését elősegítő program bevezetését, mely a gyermekeinknek tenné gördülékenyebbé az intézményátlépés nehézségeit.
Óvodáskor végére a gyermek, aki iskolaérettként intézményt vált, mindazokkal a kompetenciákkal rendelkezik, amely az óvodásokkal kapcsolatos elvárások sorában szerepelt. Amivel viszont egy iskolásnak rendelkeznie kell, fokozatosan kell megtanulnia.
A kisiskoláskor elérésekor a gyerekek különböző fejlettségi szinten vannak, amely a fejlődésbeli eltérés, az értelmi erők különbsége és a felkészítés változó formáiból adódik. Olyan módszerek alkalmazását tervezzük, melyek lehetővé teszik az egyéni ütemben való haladást, amely a tanulási képesség és a haladás kompetenciáinak kialakulását segíti.
Az óvodás gyermek nem készül direkt módon az iskolára, hanem éli a gyermeki életét, amely játékkal és tanulási helyzetekkel segíti a fejlődését, folyamatosan fejleszti a képességeit. A készülés folyamatos és fokozatos, komplex és differenciált, így az utolsó év célzott lehetőségeket biztosít a gyermekek számára.
Fontosnak tarjuk, hogy a szülői kompetenciát is megerősítsük.
Program felépítése:
- beszéd- és szókincsfejlesztése
- finommotorika fejlesztése
- szem-kéz koordináció fejlesztése
- dominancia erősítése
- szerialitás fejlesztése
- feladattudat, feladattartás kialakítása, elmélyítése
- szabálytudat alakítása
- kooperációra való felkészítés
- test- és térérzékelést fejlesztő feladatok az egyéni és társas felelősségvállalás kialakításához
- mozgásfejlesztés
A program megvalósulási formája: az iskolaérettség elérését támogató pedagógiai munka, tevékenységek játékos megvalósítása.
A program átfogó célja: Legyen örömteli, sikerorientált a tanulás.