Mottónk:
„Mondd el és elfelejtem, mutasd meg és megjegyzem, engedd, hogy csináljam és megértem.”
Mi a kompetencia?
„Hozzáértés. Valamely cselekvésforma eredményes végzésére való képesség, amely kihat a végzett tevékenységre. A nevelés-oktatás céljai között egyre hangsúlyosabbá válik a kompetenciák kialakítása, vagyis az ismeretek teljesítményképes tudássá történő emelése, az alkalmazási, felhasználási képességek fejlesztése”
Mit jelent pontosan ez óvodai gyakorlatunkban?
Komplex és modul rendszerű program, amely a tűz – víz – levegő - föld hármas hónapciklusokra tagolódik. A témák feldolgozása során képességek szerinti, differenciált tartalmú és korszerű módszerekkel kínálunk izgalmas és sokszínű tevékenykedést a gyerekeknek.
Kiemelt helyen szerepel a környezeti tudatosság szemléletének megalapozása. Számtalan vizsgálódást, kísérletet, megfigyelést, alkotómunkát végzünk, ami elsősorban mikro-csoportos formában lehetséges, illetve eredményes.
A program módszerei építenek a belső motivációkra. A gyerekek kíváncsivá válnak a dolgok iránt, sokkal nyitottabbak, s a maguk szintjén észreveszik, megértik a környező világ összefüggéseit. Az élethosszig tartó tanulás alapja a belső motiváció. Mi reméljük, hogy ezt megalapozzuk a kompetencia alapú óvodai nevelési technikákkal, pedagógiai attitűdökkel.
Mit jelent a kompetencia alapú nevelés a gyermeknek?
- Önfeledt, boldog gyermekkort.
- Kedvük, igényeik, elképzeléseik, vágyaik szerint játszhatnak.
- Kedvük, igényeik szerint mozoghatnak térben és időben, zenében és festésben.
- Átélhetik a mesék, a versek szárnyaló világát.
- Átérezhetik a hagyományok üzenetét.
- Bábozhatnak, dramatizálhatnak.
- Nap, mint nap változatos, színes élményeket szerezhetnek önmagukról, barátaikról, a segítő, befogadó, elfogadó felnőttek jelenlétéről, a közösségről, az őket körülvevő világról, a környezetről, a természet csodáiról, a számok, a mennyiségek birodalmáról.
- Játszva tanulhatnak egymástól és a felnőttektől.
- A kérdéseiket bátran, nyíltan megfogalmazhatják.
- Megtapasztalják, hogy megoldandó helyzeteknek számos megoldása lehetséges.
A kompetencia alapú programcsomag használata során a szülők biztosítékot kapnak arra vonatkozóan, hogy:
- A program középpontjában a gyermek áll.
- A szabad játék marad a nevelés elsődleges eszköze.
- A boldog gyermekkort nem elvenni, hanem biztosítani kívánjuk a gyermekük számára.
- A program alkalmazása során a gyermekük illeszthető lesz a következő oktatási folyamathoz, az iskolához.
- Gyermekük komplex képességei fejleszthetők.
- Figyelembe vesszük a gyermek egyéni és életkori sajátosságait.
- A hangsúly a különböző módszerekkel történő egyéni fejlesztésen van.
- Értékeljük a gyermek azon tulajdonságait, amelyek csak rá jellemzőek.
- Gyermekével megtanítjuk értékelni a másik gyermek másságát is.
- A gyermek számára olyan tudástartalmakat adunk át, amelyek az iskolai tanuláshoz szükséges kultúrtechnikákat alapozzák meg.
- Gyermeknek olyan értéket (hagyományőrzés-, ápolás, a magyar anyanyelv, népdal-, mese és mondavilág, tisztelet, szeretet, megbecsülés, elfogadás, a közösségben való együttélés) közvetítünk, amelyek örökérvényűek.
- A szülőre nézve nem jelent többletköltséget.
- A gyermekkel való közös gyűjtőmunkát közös élményfeldolgozás követhet.
- A szülő óvodával való együttműködése szorosabbá válhat, fejlődhet.
„Mindegy, hogy képességeid mekkorák,
fő, hogy a tőled telhető legjobbat formáld
belőlük és általuk.”
/ Weöres Sándor/